آیا واقعا فست فود مضر است؟ | رژیم غذایی

واقعا فست فود مضره؟

واقعا فست فود مضره؟ 

مضر بودن فست فود رو همه یادآور می شن و واسه غذاهای فست فود شکلای جور واجور ضررها رو نام می برن . شاید براتون باحال باشه بدونین واسه نشون دادن اثرات مضر فست فودها بر سلامت آدما در سال ۲۰۰۴ میلادی، فیلم مستندی ساخته شد که کارگردان آمریکایی اون در مدت یه ماه، هیچی بجز فست فودهای یکی از رستورانای زنجیره ای معروف و شناخته شده رونمی خوره و هیچ گونه فعالیت بدنی هم نداشت.

در آخر این مدت، اون بسیار چاق شد و علاوه بر ۷.۵ کیلو اضافه وزن در برابر افزایش چربی خون، تنگی عروق قلب و معده درد شدید قرار گرفت.

دکتر راحله توکلی، متخصص تغذیه میگه: براساس بررسیای محققان در کشورای جور واجور، رابطه معنی داری میان مصرف فست فودها و دچار شدن به چاقی، دیابت، چربی خون و… هست

و آدمایی که بیشتر از ۲ بار در هفته به رستورانای فست فود می رن نسبت به کسائی که کمتر از ۳ بار در ماه غذای آماده مصرف می کنن ۴.۵ تا ۹ کیلوگرم اضافه وزن دارن و ۵۰ درصد بیشتر در خطر دچار شدن به دیابت قرار می گیرن؛ موضوعی که سلامت اونا رو به خطر میندازه و به کاهش طول عمرشون منجر می شه.

اگه بدونین واسه سوزوندن کالری یه چیزبرگر ناقابل باید ۲ ساعت پیاده روی کنین بازم بدون عذاب وجدان از منوی رستوران، فست فود سفارش می دید؟ در واقع خانوما واسه سوزوندن کالری یه چیزبرگر باید ۲ ساعت پیاده روی کنن و آقایون با یک و نیم ساعت پیاده روی می تونن این اندازه کالری رو بسوزونن.

این در حالیه که اگه در منوی رستورانا اندازه کالری غذا و مقدار ورزش لازم واسه سوزوندن این کالری نشون داده شه، افراد با وسواس بیشتری غذا سفارش میدن و به قولی بی خیال هول زدن می شن.

به گفته توکلی چند سال پیش چند رستوران تو تهران دست به ابتکار زدن و در لیست غذاشون اندازه کالری غذاها رو گفتن. نکته باحال این که اینجور اقدامی با استقبال چندانی از طرف مشتریان مواجه نشد و همه اونا پس از مدت کوتاهی تعطیل شدن.

شاید دلیلش این باشه که ما دوست داریم بدون عذاب وجدان از غذاخوردن لذت ببریم و بعد از بلعیدن کالریای اضافه پشیمون شیم، اما یادتون باشه جایزه این بی توجهی به کالریا، تجمع چربی ها در بدنه. حتی براساس بررسیای گذشته، مصرف فست فودها مخصوصا برگرها ۳ بار در هفته یا بیشتر احتمال بروز پوکی استخون رو هم تا ۱۵درصد زیاد می کنه.

از افزایش چربی خون تا کبد چرب و سکته

از اونجا که بیشتر فست فودها با غوطه ور شدن در روغن داغ جفت و جور می شن، مصرف همیشگی شون اندازه کلسترول بد یا همون چربی خون رو بشدت زیاد می کنه.

این در حالیه که به گفته دکتر توکلی احتمال دچار شدن به کبد چرب در کسائی که زیاد فست فود می خورن بیشتره؛ چون این غذاهای چرب، بشدت پرکالری و چاق کننده ان. از طرفی معمولا واسه سرخ کردن غذاهای فست فودی از روغنایی با اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس بالا استفاده می کنن و این چربی همون چربی مضریه که می تونه در دیواره سرخرگا رسوب کنه

و باعث بسته شدن اونا و در نتیجه افـــزایش احتمال سکته قلبی شه. بـا این حساب اگـر می خــواهید جلوی بــروز چربی خـون، دیــابت، پـوکی استـخـــوان و… رو بگیرین باید دور غذاهای فست فود رو خط بکشین و سراغ گزینه های بهتر یعنی غذاهای خونگی سالم، کم چرب و کم نمک برید.

فست فود علیه سیستم دستگاه گوارش

همیشه کارشناسان تغذیه به آدمایی که دچار زخم معده هستن پیشنهاد می کنن غذاهای پرادویه نخورن و همونجوریکه میدونید فست فودها مخصوصا شکلای جور واجور اسپایسی اونا پر از ادویه هستن.

به خاطر همین طرفداران پروپاقرص این غذاها در برابر آسیبای گوارشی مثل نفخ، سوء هاضمه، رفلاکس و از همه مهم تر سرطان معده و روده بزرگ قرار دارن.

در عین حال علاوه بر ادویه، بیشتر غذاهای رستورانای فست فودی از نظر نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد هستن و به گفته دکتر توکلی نه فقط ذائقه افراد رو به مصرف غذاهای شور عادت میدن، بلکه مصرف افراطی و غیر اصولی اونا زمینه دچار شدن به مریضی فشار خون رو هم جفت و جور می کنه.

وقتی در کودکان و نوجوانان خبری از رشد نیس

به گفته دکتر توکلی، غذاهای فست فود برخلاف ظاهر قشنگتر و گول زننده ای که دارن دارای ارزش غذایی پایینی هستن و نه فقط ویتامین و املاح لازم بدن رو تامین نمی کنن، بلکه مصرف همیشگی اونا باعث بروز مشکلات رشد در کودکان و نوجوانان مخصوصا در سنین بلوغ می شه.

یادتون باشه ارزش غذایی پایین یکی از مهم ترین مشکلاتیه که کودکان و نوجوانان رو در سن رشد تهدید می کنه.

پیشنهادای طلایی فست فودی :

۱. به جای غذاهایی که با گوشت قرمز جفت و جور می شن (همبرگر و چیزبرگر) سراغ غذاهایی برید که در ترکیباتشان گوشت سفید و سبزی هست. مثلا چیکن برگر کبابی بدون مایونز، میگوی کبابی و سالاد یا بشقاب سبزیجات از جمله بهترین گزینه ها به حساب میان و غذاهای شامل سوسیس و کالباس در بالاترین جایگاه بدترینا قرار می گیرن.

۲. به جای سیب زمینی سرخ شده، سیب زمینی تنوری سفارش بدین تا اندازه کالری دریافتی و احتمال دریافت اسیدهای چرب ترانس رو به کمترین حد ممکن برسونین.

۳. به جای نوشابه های گازدار، آبمیوهای طبیعی سفارش بدین.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *